OM

Hva er varm yoga?

Varm Yoga er en helt spesiell behandlingsform og treningsform. Her gjør en yoga i 37-40 varmegrader,

og med høy luftfuktighet i yogasalen. Denne type yoga er også kjent som Hot Yoga, og kan minne om Bikram Yoga.

 

Det er viktig at Varm Yoga ikke forveksles med tradisjonell yoga. Det er en helt annen måte å praktisere yoga på,

og det er behov for et lokale som er tilpasset for å oppnå den rette temperaturen og fuktigheten.

Det er fokus på de fysiske bevegelsene, det spirituelle som en finner i tradisjonell yoga er ikke en del av våre varme yogatimer.

Dette åpner for både en stor målgruppe, og en ung målgruppe. Her er det fokus på å bruke kroppen fysisk, for å forebygge

en god helse, eller behandle en sykdom/tilstand.

 

Samtidig som det er svært viktig at yogalæreren er sertifisert innen for feltet, for å ha den rette kompetansen.

Varm Yoga er en helt egen type yoga, og det finnes ingen lignende yogasenter

i Nord-Trøndelag.

 

Mange vil nok sammenligne Varm Yoga (Hot Yoga) med Bikram Yoga, men det er en del vesentlige forskjeller

mellom Varm Yoga og Bikram Yoga:

 

Bikram Yoga: Trenes kun en yogaserie, denne består av 26 asana (positurer) og

2 pranayama (pusteøvelser). Tempraturen skal være mellom 37-40 grader og luftfuktigheten skal

være 60%. Studioene er franchise, og du finner kun denne ene serien på alle Bikram Yoga i hele

verden.

 

Varm Yoga: Her er det yoga i oppvarmet rom med høy fuktighet.

Både varmen og fuktigheten justeres etter hvordan type time det er. Varm Yoga er ikke franchise. Her er det mulig å utvikle

egne yogatimer som passer for en spesiell gruppe, for eksempel til dem som har revmatisme ledd- og skjelettplager.

Her er det større krav til kunnskapen hos yogalæreren.

 

Et behandlingsalternaltiv

Varm Yoga tilbyr et behandlingsalternaltiv som ikke finnes per dags dato i Norge, dette er også en forebyggende behandlingsform.

 

Varm yoga er en helt spesiell behandlingsform, hvor det gjøres statiske bevegelser med hele kroppen i oppvarmet rom (ca.37 grader), med høy luftfuktighet. Mange forskningsresultater i utlandet viser at denne spesielle yogaformen har veldig god helsebringende effekt for de med revmatisme og andre leddplager. Derfor har vi faste timer hvert uke som er designet for denne gruppen. Målet er å gi dem en bedre hverdag og evt. delvis eller helt tilbake til arbeidslivet.

På Varm Yoga ser vi allerede hvor god effekt disse rolige yogatimene i varmen har på dem som sliter med sykdommen ME.

 

En effektiv treningsform

Hver uke kan du trene på varm yoga timer flere ganger i uken, både morgentimer og kveldstimer.

Dette er en veldig effektiv treningsform. Muskler, sener og ledd blir fort varme og myke, da er det ikke behov

for en lang oppvarming av kroppen. Du kan starte ganske fort på selve treningen. Under timen vil du svette mye,

noe som hjelper kroppen til å kvitte seg med avfallsstoffer.

I tillegg blir huden vasket fra innsiden og ut, når en svetter så mye, noe som gir en ren hud med glød.

Om du er ute etter en effektiv treningsform, og ønsker kjappe resultater, så er dette den perfekte treningsformen for deg.